A precíz előkészítés és a baleset
András, egy 42 éves mérnök története nem csak a szerencsések közé tartozik - alapos felkészültségének és kitartásának köszönheti, hogy rekordösszegű kártérítést harcolt ki magának egy nagy biztosítótársaságtól. A története nemcsak tanulságos, de követendő példa is lehet minden autós számára.
2023 októberében történt a baleset, amikor egy teherautó a holttérből érkezve nekiütközött András kétéves Volkswagen Passatjának. Viszont azonnal tudta, mit kell tennie: "Az első sokk után automatikusan bekapcsolt a szakmai énem. Részletes fotódokumentációt készítettem, GPS koordinátákat rögzítettem, és azonnal feljegyeztem minden releváns információt" - meséli András..
A rendőrségi jegyzőkönyv egyértelműen megállapította a tehergépjármű vezetőjének felelősségét. A javítás költsége 2,4 millió forintra rúgott, amit a biztosító különösebb probléma nélkül ki is fizetett. De András tudta, hogy ez még nem a történet vége.
A mérnöki alaposságú küzdelem
"Szakmámból adódóan tisztában voltam vele, hogy egy ilyen mértékű sérülés után az autó jelentős értékvesztést szenved, függetlenül a javítás minőségétől" - magyarázza András. "A karosszériaelem-deformáció és az azt követő javítás megváltoztatja az autó szerkezeti integritását, ami azonnal megmutatkozik a piaci értékében."
András nem elégedett meg a felületes információkkal. Részletes piackutatást végzett, elemezve a hasonló korú és típusú járművek árait, külön vizsgálva a baleseti előélettel rendelkező és a sérülésmentes példányokat. Az általa készített 15 oldalas elemzés szerint autója értéke minimum 25%-kal csökkent a baleset következtében.
Amikor a biztosítóhoz fordult az értékcsökkenési igényével, először a szokásos forgatókönyv szerint zajlottak az események. "Először megpróbáltak lerázni azzal, hogy az autó gyári körülmények között, eredeti alkatrészekkel lett helyreállítva. Amikor jeleztem neki, hogy ez a kérdést tekintve nem releváns, jött egy nevetséges, 280.000 forintos ajánlat" - emlékszik vissza András.
Az adatok ereje és a végső győzelem
András nemcsak a hivatalos értékcsökkenési szakértői véleményt szerezte be, de saját számításait és piacelemzését is mellékelte, beleértve a használtautó-piaci trendek statisztikai elemzését is.
"A biztosító először próbált szakmai vitába bonyolódni, de amikor látták, hogy minden állításomat konkrét adatokkal és számításokkal tudom alátámasztani, megváltozott a hozzáállásuk" - mosolyog András. A dokumentációja olyan meggyőző volt, hogy a biztosító végül nemcsak az eredetileg kért 1,85 millió forintos értékcsökkenési kártérítést fizette ki, de további 200.000 forintot is az okozott kellemetlenségekért.
"A legfontosabb tanulság, hogy a biztosítók csak akkor hátrálnak meg, ha látják, hogy felkészült ügyféllel állnak szemben" - összegzi András. "Nem elég csak követelőzni - minden állításunkat tudni kell bizonyítani is."
András azóta több ismerősének is segített hasonló ügyekben. Tapasztalatai szerint a biztosítók általában három dolgot néznek:
- Az autó korát és állapotát a baleset előtt
- A sérülés mértékét és a javítás komplexitását
- A tulajdonos felkészültségét és elszántságát
"A legtöbb ember feladja az első elutasítás után" - magyarázza András. "Pedig csak ekkor kezdődik az igazi munka. Ha megfelelően dokumentálunk mindent és szakszerűen támasztjuk alá az igényünket, a biztosítók nem tudnak kibújni a fizetés alól."
András története azt bizonyítja, hogy a megfelelő felkészültség és a kitartás meghozza gyümölcsét. A mérnök szerint a kulcs a részletes dokumentáció és a határozott, de szakszerű kommunikáció. "Ne féljünk használni a jogainkat" - tanácsolja. "De tegyük ezt felkészülten és professzionálisan."
Amennyiben Önnek is volt balesete az elmúlt öt évben, még nem késő cselekedni. András esete példa arra, hogy a biztosítók által automatikusan felajánlott összegek gyakran csak töredékét képezik a jogosan járó kártérítésnek. A siker kulcsa a megfelelő felkészültség és a kitartás!